Webinars

Er jeres data klar til AI-agenter? 80 % tror det. De fleste tager fejl.

25 visninger
tirsdag den 23. juni 2026

Er jeres data klar til AI-agenter? 80 % tror det. De fleste tager fejl.

Fra AI-parathed til tillid — sådan bygger I et sikkert fundament, før I skruer op for AI.

Lige nu sidder nogen i jeres virksomhed og kopierer et internt dokument ind i ChatGPT for at spare ti minutter. Og når I tænder for Copilot og AI-agenter, bliver problemet større, ikke mindre: AI skaber ikke nye sikkerhedshuller — den finder dem, I allerede har, og gør dem søgbare for hele organisationen.

På 30 minutter viser AvePoint og GreyIT jer, hvordan I lukker hullet mellem "vi tror, vi er klar" og "vi er klar" — fra kortlægning af følsomme og overeksponerede data, over datakvalitet og oprydning af ROT-data, til afhjælpning og automatiseret governance, der holder fundamentet på plads af sig selv.

I lærer bl.a.:

  • Hvordan I finder ud af, hvor jeres følsomme data er overeksponerede — og hvem der kan se dem

  • Hvorfor dårlig datahygiejne giver "skrald ind, skrald ud"-svar fra Copilot — og hvad I gør ved det

  • Hvordan I dokumenterer ROI på jeres AI-investeringer, når budgettet er under pres

  • Hvordan I sikrer fundamentet med automatiserede politikker — så I kan sætte det op og slippe det

 

seo 4. juli 2026 09:51 Slet

Lifestyle is the interests, opinions, behaviours, and behavioural orientations of an individual, group, or culture. Fsiblog

Tilføj en kommentar...
Post som (log ud)
00:04
Goddag og velkommen til webinaret omkring AI Adoption,
hvor vi spørger om jeres data er klar til bl.a.
AI-agenter,
hvilket en masse tror det er,
men en masse også via de her forskellige programmer finder ud af,
at deres data ikke er.
I den forbindelse har jeg en gæst med en
rigtig god samarbejdspartner, som
jeg vil næsten sige,
at jeg taler med minimum ugeligt,
hvis ikke næsten dagligt,
fordi det her AI stikker fuldstændig af ude ved alle
jeres virksomheder og er så mange forskellige i gang,
00:43
og det kræver meget ofte,
at man får lidt hjælp til det.
Så velkommen til Henrik Hansen fra AvePoint.
Jeg tænker på Henrik,
om du kan fortælle lidt kort om dig selv,
og selvfølgelig til dem,
der ikke lige kender AvePoint,
lige fortælle,
hvad er AvePoint?
Hvad er det faktisk, I laver?
Ja,
det kan du tro,
og tak for den her mulighed Henning.
01:06
Det er fantastisk at få lov til at få den her
opportunity til at kunne snakke til jeres kunder,
og forhåbentlig være med til at hjælpe ud til
lidt af,
hvordan de kommer i gang på en god måde omkring AI.
Lidt omkring mig selv.
Jeg har været i IT-branchen i efterhånden
en menneskehælder lidt over 30 år,
og været forskellige steder og i forskellige positioner.
01:29
Jeg har også siddet hos forhandler,
ligesom Henning er,
og der har jeg faktisk været de sidste 20 år,
så jeg ved også godt,
hvad det er for noget forhandler,
de står for af problematik og overfor deres kunder,
og hvad er kunderne egentlig efterspørg.
01:44
Nu er jeg så kommet til AvePoint. AvePoint
er et større data-IT-sikkerhedsfirma,
hvis man kan sige det på den måde.
Vi er små 3500 medarbejdere worldwide,
og halvdelen af dem er udviklere.
Det er meget atypisk for en producent som os.
Men vi lever af at udvikle,
og vi lever af at hele tiden styrke de produkter,
vi har.
02:08
AvePoint har 25 år i år faktisk,
og der hvor vi startede ved at beskytte SharePoint
og lave den første back-opløsning til Microsoft
til deres SharePoint.
Og det er derfra, vi har udviklet.
Så vi har en del forskellige produkter,
blandt andet også backup til alt,
hvad der ligger i clouden.
02:25
Men vi kigger også meget dybt ind i,
hvad er det egentlig,
der ligger ude i jeres Microsoft til 6510,
og hvordan kan vi hjælpe jer med at beskytte den data
ud over backup,
men også få noget indsigt og hjælpe med
at få lavet noget gørende omkring det her.
02:42
Og det er blandt andet nogle af de ting,
som jeg håber,
at jeg kan hjælpe jer med at få lidt bedre forståelse for.
Så jeg ved ikke,
om du har noget andet,
du lige sådan skal sige eller præsentere,
Henning,
fordi sådan ting er stille og roligt.
02:59
Jeg tænker, at
det er løs,
Henrik,
fordi jeg ved,
at du har meget på hjertet,
og jeg ved jo af erfaringen med alt det,
vi arbejder inde i de her programmer her,
at prøv at høre,
at du kunne tale en hel uge,
hvis vi ikke får stået det.
03:11
Og nu skal jeg forsøge at holde dig på en halv time,
så det synes jeg er jævnt udfordrende,
vil jeg lige sige.
Ja,
men altså,
jeg nyder alle de udfordringer,
du kan give mig,
Henning,
det ved du godt.
03:22
Men ja,
vi starter sådan stille og roligt her.
Og dagen i dagen,
der skal vi ligesom snakke om,
hvad er det egentlig,
der skal til for at komme i gang med
den her AI-rejse.
03:35
Vi har også et webinar nummer to,
som I går klar over,
hvor vi ligesom kigger på,
hvordan får vi det så adopteret efterfølgende,
og hvordan sørger vi for selve transformationen,
og hvordan kommer vi videre,
når vi ligesom er i går i gang.
03:49
Men lad os starte helt tilbage,
også forfra.
De fleste,
altså det,
som vi kigger ind i,
og det som vi bl.a.
meget har opdaget,
det er,
at der er rigtig mange organisationer,
som ikke rigtig kommer forbi den her pilotfase,
som man ofte kalder den,
når man begynder at tage fælde med AI.
04:14
Og det er fordi,
at man støder på nogle problematikker,
som man egentlig ikke var klar over,
var der.
Og det er egentlig ikke AI's skyld,
det er bare,
at AI kan være lidt bedre til at skabe den.
04:29
Så hvis man kigger på det, så er det f.eks.
når AI eller Microsoft Copilot,
kunne være et godt eksempel,
lad os arbejde lidt videre med,
pludselig henter nogle følsomme data fra.
Det kan være data,
man har overdelt fra et SharePoint-site,
eller i Teamsites, eller
generelt bare nogle dokumenter,
man har læggende cykler rundt i sin tenant,
som egentlig har nogle forkerte oplysninger.
04:57
Og det er ikke AI'en, der egentlig er problemet.
Det er AI'en,
der er bare med til at blotlægge de her problemer,
som man egentlig har i forvejen.
de her tilladelser og gamle data og kvalitetsproblemer med dataen,
som allerede ligger i miljøet,
dem er den med til at udnytte på en forkert måde.
05:26
Så pointen er lidt her,
at man skal tænke på,
at AI er ligesom magikeren,
der står på scenen,
og trækker forhænget fra og viser,
hvad der foregår bagved.
Så løsningen er egentlig ikke så meget
at bremse den her fremgang med AI'en,
men det er at få ryddet op i det fundament,
som den ligesom skal arbejde ud fra.
05:49
Og det er sådan noget som adgang,
klassificering af data,
livscyklingen på dataen,
og det hele taget få kørt noget governance ind.
AvePoint har hjulpet mange organisationer faktisk
med at håndtere den her datasikkerhed og adgang
og forbedre den her informationskvalitet længe før,
at vi faktisk gik i gang med det her med AI.
06:15
Så vi ser sådan set ikke AI som et problem,
men det er mere sådan en accelerator.
Den gør de her underliggende svagheder i systemet meget mere synlige.
Og der har vi så værktøjet,
som kan hjælpe med at lukke de huller,
før at de bliver til overskifter i forskellige
nyhedsbreve og altid sådan nogle ting.
06:37
Og i medier og sådan noget med, at nu er
der kommet det her frem,
og nu har man gjort det her og altid sådan noget.
Og det næste det er så,
at det er ikke nok,
at man bare har styr på den her sikkerhed
og datasikkerhed og sådan noget.
06:54
Organisationen skal også være klar.
Og teknisk berethed er kun halvdel.
Organisationer,
der ligesom skal kunne skalere ud over det at bare købe en
k-parallet-lisens,
de opdager hurtigt,
at de har brug for en mere markant
forankringsledelse i organisationen.
07:16
Man skal ligesom prøve at tænke nogle nye arbejdsgange igennem.
Lave nogle klare rammer for,
hvordan man skal bruge det her.
Sørge for at få opbygget noget kompetence hos medarbejderne i,
hvordan man skal bruge det her på den mest effektive måde.
Og så er det vigtigt,
en meget,
meget vigtig ting,
det er,
at ledelsen er med i det her.
07:39
Og ledelsen er med til at bakke op omkring det her.
Fordi uden det,
så ender de her store investeringer,
som der ofte bliver gjort i AI og k-parallet-lisenser og sådan noget,
som en dårlig investering.
Og jeg ved ikke,
om der er nogen af jer,
der har prøvet at være med til sådan
en Microsoft-seminarer eller webinarer,
hvor de ligesom fortæller om det her.
08:01
Men der fremhæver de faktisk også den her menneskelige
engagement for at lave en god adaption.
Og specielt det her med den ledelsesmæssige opbakning,
som er så afhængig for,
at det her ligesom kan fungere og skalere ud i virksomheden.
Og det taler de faktisk mere om,
end de gør om selve,
hvad den hedder,
teknologi.
08:22
Det,
som man ofte kigger på,
det er den her konstante afvejning mellem risici og muligheder.
Og det er ikke kun virksomheden og IT,
der står midt i det.
Det er faktisk alle, der står lidt i den her
bækskål her midt i det hele.
08:43
Og hvis vi kigger sådan lidt på,
hvad den hedder slider på højre side her,
så kan vi ligesom tage dem med at sige,
okay,
databeskyldt.
Der er en stor,
ofte i hvert fald,
en stor forskel på,
hvordan I som organisation og virksomhed egentlig ønsker,
at dataen skal behandles.
09:00
Altså det her med klassificering,
mærkning,
labeling,
styring af adgang og sådan nogle ting.
Og så hvad der egentlig faktisk reelt sker.
Ret og ofte,
så kommer vi ud fra det her resultat,
at der faktisk ikke rigtig er nogen klassificering eller labeling,
eller helt styr på de her adgang.
09:20
Og det finder man så ud af,
når man så tænder fra AI.
Og så er det her med,
hvad kan man sige,
kvaliteten af data.
Og det giver rigtig dårlige resultater.
Så hvis AI for eksempel henter forældet eller relevant,
eller laves kvalitetsindhold,
så får brugerne svar, de ikke kan stole på.
09:44
Og hvis man som bruger af AI,
ikke rigtig
tør stole på den data,
man får ud af sin AI, sin agent og sin prompt,
og sådan nogle ting og sager,
så begynder man at lade være med at bruge det.
Og så er det den her adaption, den går i stå.
10:02
Henrik,
må jeg lige komme med det eksempel,
vi blandt andet selv har haft på en af de senere cases,
hvor at man går ned og så ser på data,
og nu skal jeg ikke sige, hvad for dokumenten,
jeg skal bare sige,
at det var et tilbuddsdokument,
og så ligger der jo syv versioner af det samme dokument.
10:20
Og det er jo bare et lille bitte eksempel på dårlig data,
fordi slipper man så AI løs på den data,
hvad er det så for en af de syv dokumenter af det samme dokument,
som den egentlig tager fat i,
og begynder at bruge sådan set.
Og der er det jo i jeres værktøj,
kan noget helt specielt lige i det her tilfælde her.
10:38
Hvilken kort lige,
skal du nok lige køre videre efter?
Jo,
altså hvad kan man sige,
der hvor vi kan gå ind og kigge på,
det er jo blandt andet det her med,
hvad er det for en type af data,
hvad indeholder den her data af eventuelt sensitive items,
men også det her med,
hvor mange versioner har vi af den,
og hvor lang tid siden er det,
vi har haft fat i de her forskellige dokumenter.
11:09
Og det er specielt det her med,
altså jeg vil sige,
det her med at kunne differenciere,
og finde det her,
og så se hvordan det er,
det er jo fint nok,
at man har sensitive data,
men man skal også ligesom få rullet op i den her,
hvis du kun har den data,
der er relevant.
11:30
Og vi har,
jeg tænkte på,
så kunne jeg i undskyld lige prøve,
at vise det,
skal jeg se her her.
Jeg kan jo sige,
at i det tilfælde lige omtaget her,
der kunne vi jo tage de seks gamle versioner,
af
det dokument her,
og så kunne vi jo lige kigge ned ad brystkassen for os selv,
og så sige,
okay hvor meget hård har vi på brystet,
11:51
tør vi bare at sige,
de skal slettes alle sammen,
og så sige,
at vi kun tager den sidste version,
eller arkiverer vi dem et eller andet sted hen,
måske faktisk ligger den data et sted,
hvor det er billigere at opbevare den her mængde data.
12:06
Det gør så,
at vi får komprimeret den samlede datamængde,
og det vil sige,
så er der måske noget,
vi ikke betaler så meget for,
hvis vi så lige også taler på noget økonomi der.
Ja,
og det er faktisk også et af de ting,
jeg kommer lidt mere ind på det,
i en af de andre slides,
så kan jeg lige forklare det mere.
12:24
Det er så fint, ja.
Men ellers,
det er sådan de risiko,
der ligger,
og det er klart,
det man kigger imod,
som hvad den hedder,
fra ledelsesmæssige side,
det er jo at prøve at få de her,
mere strømlignende processer,
altså få fjernende ud af de her,
manuelt,
træls,
12:46
tidskrævende opgaver,
sådan så,
at ens medarbejdere,
fokuserer og bruger tiden på,
på mere relevante,
og mere måske økonomiske,
hvad den hedder,
benefits,
i deres opgaver,
i stedet for de her ting.
13:03
Og så er der det her med også,
at det kan give langt bedre indsigt,
det er jo også en af de væsentligste ting,
folk ligesom kigger i,
det er,
jamen,
med AI,
så kan du ligesom skabe,
dem kan jo se alt,
så derfor kan du også ofte,
få skabt nogle,
nogle langt bedre indsigter i,
hvad er det egentlig,
13:19
man skal tage beslutningerne ud fra.
I stedet for,
at man som medarbejder,
kigger der,
hvor man er vant til,
at kigge hen,
så har du her et værktøj,
som måske kan finde nogle flere oplysninger,
til at understøtte,
eventuelt en strategi,
man skal til at arbejde ud fra.
13:36
Igen,
man skal jo så passe på med det her,
med forældre data,
fordi vi havde faktisk også,
en anden case her,
hvor der var en medarbejder,
der havde bedt os,
at kunne parle det om,
at lave sådan et strategisk dokument.
13:45
Desværre,
så fandt han så,
et af virksomhedens gamle dokumenter,
som omhandlede en,
hvad den hedder,
en virksomhedsdækkende fyring.
Den var så godt nok,
væsentligt forældet,
det her dokument her,
men det fik han med,
i den her strategiske beslutning,
og det gav et
helvedes hyr,
14:03
inden der i virksomheden,
fordi de troede alle sammen,
at nu skulle de til at køre,
store nedskæringer og sådan noget.
Ja,
det er sådan en af dem,
der virkelig kan være problematiske.
14:12
lidt.
Og igen,
det her med at arbejde med AI,
det er også vigtigt at sige,
det er jo egentlig ikke noget,
og det er også derfor,
det er ikke rigtig noget nyt for os,
fordi vi har jo lang tid at arbejde med det her,
med at
prøve at hjælpe med,
at lave nogle løsninger,
som kan understøtte virksomhederne,
med GDPR,
14:33
og nu også NIS2 og sådan noget der,
så man kan ligesom også tage,
hele de her compliance ting,
som man også skal have styr på i det her,
er jo med til også at hjælpe med,
at få styr på hele den her datakvalitet,
og også få lavet den rette governance med,
hvad må vi dele med andre,
og hvad må ikke deles med andre.
14:55
Og det er jo hele humlen i,
at få styr på det her.
Så hvis man ikke er i gang med at kigge på AI,
så kan det jo være,
at man er i gang med at kigge på noget NIS2-satificeringer,
og den stil,
og så er det jo faktisk akkurat det samme.
15:10
Og så kan man jo være sådan lidt flæbet,
og spørge jer andre sådan derude der,
om det her,
det er nogle ting,
som der også lyder bekendt for jer,
og om I også oplever,
at det kan være voldsomt forstærende,
at prøve at komme i gang med,
at få styr på den her data her.
15:28
Det er i hvert fald en foot for fort.
Nå, men lad os springe lidt videre i det,
fordi hvordan kommer vi så videre fra det her med,
at få, hvad den havde gjort klar,
og så også kommet videre til at få implementeret,
og få tilliden til det.
Og det første, vi ligesom skal i gang med,
det er den her,
som vi kalder det for AI-paratet.
15:49
Der har vi sådan fire,
hvad den hedder, ting,
som vi ligesom kigger på.
Den ene af dem,
det er sådan en kortlægning.
Vi er nødt til at finde ud af,
hvad er vores fundament,
hvor starter vi henne af?
Og det er det her med at finde ud af,
hvor har vi de følsomme data henne,
og hvordan er de egentlig eksponeret?
Hvordan er de delt internt og eksternt i forretning?
Hvad har vi af links,
16:11
der bare ligger og flyder rundt i cyberspace,
som alle kan tilgå og sådan noget?
Og uden at have den her kortlægning her,
så har du ikke nogen mulighed for,
at prioritere og finde ud af,
hvad skal vi gøre?
Den næste, det er så afhjælpningen,
og det er jo det her med at få lukket de her huller,
som man kan se med det samme,
og få rytte op i de her tilladelser,
og få styr på den her offentlige delning,
og tilpasse følsomhed,
og få labelet de her dokumenter og sådan noget.
16:41
Det kan det også være med til at hjælpe med,
at få styr på de her ting,
så det ikke bliver sådan en overordentlig,
tung opgave at gå i gang med.
Og så er der kvalitetssikringen,
kvalitetssikringen,
det er igen det her,
men altså få nu fjerne de her data,
som der er redundante,
som du snakker om det her med at få,
du har 500 af det samme version liggende og sådan noget,
altså få nu arkiveret eller slettet dem,
som der er alt for gamle,
17:10
og som er irrelevant,
og forældet og triviel data og sådan noget,
få det arkiveret eller få det slettet,
få det væk fra der, hvor du kigger,
og hvor AI ligesom også kan kigge.
Og så er det at få styr på de her eksterne brugere,
hvem har ellers adgang til vores oplysninger,
udover os selv internt i virksomheden,
fordi
de kan også bruge deres AI til egentlig,
at få hentet data fra jeres,
det skal man også ligesom huske på.
17:42
Det næste,
det er jo så at vedligeholde den her ting,
og det er jo så at have noget interaktiv overvågning omkring,
kan sige, okay,
nu har vi råddet op,
så skal vi ligesom have sat noget op,
som kan sikre, at det ikke sender til igen.
17:57
Og det er at få sat noget interaktiv overvågning op,
som kan bl.a.
give noget indsigt i,
hvordan behandler vi så den her data fremad,
og sørger for,
at vi hele tiden løbende får certificeret,
eller klassificeret og sådan noget.
18:14
Men det er også ligesom meget at få noget indsigt i,
hvordan arbejder vi så med AI,
hvordan bruger vi prompt,
hvordan laver vi af agenter i AI og sådan noget.
Sådan altså du også får ryddet ud i eventuelt,
sådan det vi kalder for shadow AI,
sådan altså det kun er de agenter og den AI,
som vi tillader,
der ligesom har adgang til den her data,
at få på den måde fjernet risikoen
for interaktioner fra andre.
18:45
Workspace-styring, styring af hele den her,
altså hvordan må vi oprettes,
hvad den hedder,
SharePoint-sites,
Team-sites og sådan noget der,
og få nogle regler og nogle policies ind her,
så de hele tiden følger den governance,
vi sætter op,
og på den måde også er med til at passe på dataen.
19:07
Og der er igen værktøjer til at lave de her templates,
sørger for at det bliver nemt for medarbejderne
at lave nye sites,
så længe de følger et template flow,
så det altså ikke bliver en byrde,
men at det kommer til at blive en nemhed,
og at det bliver en,
hvad kan man sige,
med en ro i maven om,
at har vi gjort det her,
så har vi gjort det rigtigt.
19:30
Og så igen styring af de her,
aget, livscyklus og alle de her ting.
Men lad os lige gå lidt mere i det her med kortlægningen,
for det andet,
det kigger vi på til det næste webinar.
Og det er det her med,
find ud af, hvor ligger problemer.
19:45
Få kortlagt nogle handlinger til at få
ryddet op i det her,
for at få fjernet den her overeksponering,
og lade være med at leve på en eller anden mavefornemmelse,
få noget konkret fakt, så du kan arbejde ud fra.
Og det er sådan en af de der vigtige ting,
og det er det,
som vi også snakker rigtig meget om,
Henning, det er at kunne lave de her,
blandt andet de her surveys, som I laver,
hvor I ligesom kunne lade siger,
okay,
hvor er I henad?
20:10
Altså, hvor starter vi henad?
Hvordan ser jeres fundament ud?
Og så lad os arbejde ud fra det,
og finde ud af, hvor skal I henad,
og hvordan kommer vi derhen?
Det er 100% rigtigt.
Altså det vi altid gør,
for at,
om det,
det kan både være for eksisterende kunder,
men specielt alle nye kunder,
vi onboarder,
eller inden vi udkommer i dialog med dem,
20:29
laver vi simpelthen et start-survey,
hvor vi får fuldstændig kortlagt hele IT-universet.
Hvordan er rigets tilstand?
Og det vil sige, at den efterfølgende dialog,
den er baseret på fakta,
og ikke på mavefornemmelse,
eller noget, vi tror,
eller noget, man måske er uvidende om.
20:46
Altså ikke for at hive nogen af mine kunder under bussen,
men rigtig mange IT-chefer,
de får en aha-oplevelse,
når vi blandt andet slipper AvePoint-programmer ind og snues,
kobler dem på deres Microsoft Tenet,
hvilket, Henrik, vi jo også kan komme ind på,
der er jo nogle IT-chefer,
hvilken vi synes er ret og rimelig,
som lidt stiller spørgsmål til,
ah, er det nu sikkert,
og alt muligt andet, og sådan noget der.
21:12
Det er et spørgsmål.
Du griner, fordi du ved,
hvor mange gange vi har fået det der spørgsmål der.
ikke også?
Og vi har argumenteret for det,
og vi har ladt dem teste,
og ja, du kan selv forklare det nærmere,
men det er sikkert, når du så gør det.
21:23
Men det vigtige, det er,
at vi får den her rapport her,
som egentlig i taget
giver dig det fakta,
som vi skal arbejde videre med.
Lige præcis.
Ja, og jeg vil sige,
at vi bare får lige skyet en penge i den,
at du siger det her.
21:38
Vi er en af de højst certificerede datasikkerhedsfirmaer,
der findes,
og vi arbejder med både regeringer,
og medicinalindustrier,
og banker,
og alle sådan nogle ting og sager.
Så alene den del af det,
bor der for det.
21:56
Vores løsninger er sågar også HIPA-certificerede.
Hvis nogen af jer ved det,
så er det en af de største amerikanske certificeringer,
man skal have for at kunne arbejde både med regeringen,
og vi har faktisk kunder som NASA,
og også del af det amerikanske regeringens apparat.
ikke så meget en bestemt fyr,
men nogle af de andre ting.
22:16
Og det samme også her i Europa,
der arbejder vi også meget tæt med både regeringer,
og større medicinalfirmaer,
og så fremdeles.
Vi kan ikke læse dataen,
vi kan ikke se dataen,
vi kan på ingen måde få fat i jeres data.
22:34
Den kigger på,
hvordan det her,
altså hvad ligger der i den her data,
som vi formoder er noget, der er sensitiv,
og det er ud fra det,
I skal tage jeres beslutninger.
Det er sådan mere sådan,
bare lige for at sige det.
22:46
Men vi kan ikke se, hvad der står.
Og det vil en partner,
som hvad den hedder,
GreyIT,
heller ikke kunne.
De kan kun se,
at systemet flagger det her,
som noget sensitiv data,
men kan ikke se præcis,
hvad der står derinde.
23:00
De kan se,
at det formentlig er et CPR-nummer,
men vi kan ikke læse,
vi kan ikke se,
hvad det er for et CPR-nummer.
Det er bare for lige,
at have den i på plads.
23:08
Og så bruger vi Enterprise,
apps,
og ikke en bruger,
når vi skal
integrere med,
med jeresystemer.
Så I behøver sikkert at aflevere,
nogen global admin til nogen af os,
for at få det her til at fungere.
23:22
Men ja,
få ryddet op,
få tilpasset det her,
få styr på datakvaliteten,
og så er det jo også her,
som du selv siger,
når I har lavet de her surveys,
få lavet en plan for,
hvordan får vi lukket de her huller her.
23:37
Og sådan,
for at kigge sådan lidt mere ind i,
hvad det er,
vi så rent
præcis gør,
og hvorfor.
det er jo det her,
igen med virkeligheden her,
at det er som 80% tror faktisk,
at de har sådan rimelig godt styr på det,
og som du også selv sagde,
der er rigtig mange,
der bliver overrasket.
23:55
Og jeg har,
så skal jeg også oplevet,
at langt de fleste,
IT-partnere,
hvis de selv prøver det,
som ellers bryster sig af,
at have styr på det.
24:05
Ingen nævnt,
ingen glemt,
faktisk også finder,
i hvert fald,
et par steder,
hvor de tænker,
hov,
der var noget,
vi havde glemt.
24:16
Det som vi kigger på,
i første omgang,
det er det her,
som vi kalder for DSPM,
og det er den her,
Data Security Poster Management.
Det er sådan meget fine,
flotte ord,
vi altid bruger.
24:25
Men egentlig det den gør,
det er,
at den kigger ned i,
og siger,
okay,
vi har noget sensitivt data,
hvor ligger det henne,
og hvordan er det her,
delt med andre.
24:37
og der kan man lave,
alle mulige mærkelige,
forskellige søgninger,
sådan så vi kan lave det ud fra,
hvad passer egentlig til jer.
Vi kan tilpasse det til,
jeres politikker,
jeres eventuelt brancheregler,
eller jeres,
hvad den hedder,
compliance certificeringer,
som I ligesom skal have det ind at gøre på.
24:58
Der ligger en masse,
sådan kan man sige,
branchestandard,
definitioner allerede i systemet,
man kan bruge,
men med kost at lave sin egen.
og det er for at lave en skældning,
sådan så du får noget brugbart,
du kan bruge,
som er relevant for jer.
25:13
Fordi hvad der er,
hvad det er,
er ikke nødvendigvis relevant for jeres nækker,
men vi kan lave de her definitioner.
Og der laver vi så den her aksel,
hvor vi siger,
jamen vi har noget sensitivt data,
det må man jo godt have,
man må godt have sensitivt data,
man skal bare sørge for at læbe det,
og hvordan er det så eksponeret,
hvordan er det delt i virksomheden.
25:30
Er den kun delt for nogle få personer,
eller er den delt company wide,
er den delt med eksterne og sådan noget.
Og ud fra det,
vurderer vi,
jamen hvor høj en risiko har du for,
at
få din data misbrugt,
på den ene eller den anden måde.
25:45
AI,
det kan også være ganske almindelige,
sådan ud fra kommende angreb og sådan noget,
der skal man ligesom have styr på,
på det her ting.
Og det kan vi hævrigt give et overblik på,
og så kan man begynde at råde op i det.
25:58
Og det næste,
det var så også det,
som vi snakkede om,
det her med den sunde data.
Netop gå ind og kigge på,
jamen den her data,
vi så har liggende.
26:06
Nu har vi fundet ud af,
hvad har vi af
sensitivt data,
hvordan er det delt og sådan noget.
Nu skal vi så kigge på,
okay,
hvad er så kvaliteten af den data,
vi har liggende derinde?
Hvad har vi egentlig liggende af,
sådan ud som MP4-filer,
som vi har gemt fra,
fra de sidste 30 års julefrokoster,
og sådan nogle ting.
26:27
Hvad har vi af referater,
fra forskellige møder,
som vi har holdt for 15 år siden,
med kunder og sådan nogle ting.
Det kan også være præsentationer,
hvor man bare har taget en præsentation,
man har lavet for et par år siden,
og hver eneste kvartal,
så opdaterer man bare med nye data,
og sådan nogle ting.
26:46
Men alle de her versioner,
de bliver automatisk gemt i Microsoft til 65,
med mindre man laver nogle regler.
Og der her, der kan vi gå ind,
og hjælpe med at få kigget på det her,
og igen få sat noget relevant styring op,
så man får styr på det her,
og får en god kvalitet i ens data.
27:03
Og så er der det her med,
at få styr,
hvad den hedder,
for fikset det.
Fordi en ting er,
at vi nu har fået indsigten,
vi har fået mulighed for at kigge ind i,
hvad har vi af data,
hvor er vores fundament.
27:16
vi er begyndt at få ryddet op i det.
Og det, som der så er det næste,
det er jo at sørge for,
at få sat noget automatisation op,
sådan så vi vedligeholder,
den her oprydning,
så det ikke bare er noget,
der sender til,
og vi bare skal i gang,
igen til næste år.
27:34
Og det her,
det så kan gå ind,
og hjælpe jer også,
de her systemer her,
med at få lavet automatisationen,
få lavet de her,
når der kommer den her scanning,
og viser det her,
jamen hvad skal systemet så gøre for jer,
skal den sørge for at,
arkivere dataen eller hvad.
27:53
Der findes,
vi skal jo gerne derhen,
og det er sådan tanken bag det her,
og det vi gerne vil prøve,
at hjælpe jer med at opnå,
det er,
at når I laver et dokument,
så skal I ikke bekymre jer,
om det her dokument.
28:05
Det er sådan,
do it,
og forget it.
Sådan så,
at det bare følger,
de her processer,
følger de her complices,
følger de her automatisationer,
og så kan der godt være,
at der falder nogen,
ved siden af.
28:21
Men der har vi også lavet sådan,
så at de bestemt,
der falder ved siden af,
jamen der får den,
der ejer dataen,
at vide,
der er noget her,
du skal tage beslutninger omkring.
28:33
Og så giver vi det,
kan man sige,
en meget nem mulighed,
for at tage noget action på,
den her data.
Sådan så der altid,
at rydde op på det her.
28:43
Altså man vil ønske,
og nu snakker jeg lige så meget for mig selv,
man vil ønske,
at det her system,
det kunne implementeres,
på et teenage,
dattersværelse.
28:53
Fordi,
så var man fri for,
at bede dem over,
prøve at rydde op,
bare en gang om ugen,
eller et eller andet,
der stil,
så vil der hele tiden,
være spilgning.
29:02
Og det er det,
det handler om.
Det handler om,
at få styr på det her,
teenageværelse,
man egentlig har læggende ude,
i sin Microsoft til 64.
29:11
I har godt og vel,
et minut,
PN2 tilbage,
Henrik.
Ja,
sådan set også færdigt,
fordi næste gang,
der skal vi sådan snakke lidt om,
hvad gør vi så herefter?
Ja,
ja.
29:24
Så,
det kan være,
jeg lige skal prøve,
at sige her,
hvis nok lige,
komme tilbage til,
men flot lige,
hvis det ikke er alle sammen,
der har været opmærksomme på det,
så vil jeg bare lige dele her,
at det,
som I skal tale om næste gang,
det er,
29:40
at overskriften er i sikkerhed,
at den nemme halvdel,
adoption afgør jeres ROI,
fx.
Hvor I kan læse lidt mere hernede,
om hvad det er,
vi kommer til at gennemgå her,
og jeg kan selvfølgelig lige,
smide linket herovre,
i chatten,
ved at her,
sådan at,
skal jeg blive det rigtige sted her igen,
30:03
sådan at,
man kan melde sig til,
hvis man har lyst,
i hvert fald,
hvis ikke vi har skræmt nogen væk her,
Henrik,
i os og
snakker her,
i hvert fald.
30:13
Det håber jeg da ikke,
i hvert fald.
Nej, nej.
Men ja,
der kigger vi på,
hvordan I som partner,
også kan hjælpe kunderne med,
at køre videre ud,
den her strak ind,
når de først har,
har fået ryddet op,
og fået styr på dataen.
30:29
Ja,
og publikum,
stille spørgsmål over chatten,
hvis der er noget,
vi kan hjælpe med.
Ellers vil jeg sige,
at det jeg oplever,
når jeg kommer ud og møder,
ja,
det er jo typisk IT-chefer,
eller andre IT-medarbejdere,
som vi taler med,
det er,
30:42
når vi har sluppet jeres produktløs,
Henrik,
derinde.
Ja.
Jeg vil sige,
at der falder en ro,
over,
hvad kan man sige,
IT-afdelingen,
forstået på den måde,
at de får ligesom,
du ved,
syn for sagen,
30:55
og så får de overblik,
og det er selvfølgelig ikke at forstået sådan,
at alle dem,
vi kommer ud og møder,
at der er det bare 100% perfekt.
Ja.
Det er det jo ikke,
men,
hvis det er sådan,
at man gerne skal have styr på det,
og det er eneste,
det er eksempelvis,
IT-afdelingen står for det,
31:11
jamen så ens at få,
få red flagget de steder,
hvor der vidderligt er noget galt,
fordi så kan vi gøre noget ved det,
hvor hvis vi ikke ved det,
så kan vi jo i god grund,
ikke gøre noget ved det,
sådan set,
og det kan jeg mærke,
på dem jeg taler med,
og har dialog med,
det giver dem en,
en rigtig,
31:28
rigtig stor del.
Jeg ved ikke,
om vi kommer ind på det næste gang,
men en anden ting,
som vi også virkelig,
gør meget ud af,
det er jo lige netop det der,
at jeres system,
har jo nogle fantastiske reporter,
der kan sætte ud,
og det der igen,
undgå tingene sander til,
så får du jo,
31:44
om man selv styrer det,
eller man lader også styre det,
eller hvordan man nu styrer det,
alt kan lade sig gøre,
det kan også være delt,
så får man jo også hele tiden,
måske sende direkte op til ledelsen,
og sige,
prøv at høre her,
der er ingen red flags,
der er ingen yellow flags,
alt det hele,
det lyser grønt,
31:57
og så er der ro på,
sådan set ikke jeg.
Jo,
plus at det er også med til,
at hjælpe den IT-medarbejder,
som sidder ude til virksomheden,
med også at forklare,
hvad er det egentlig,
vi skal investere i,
for at få styr på det her,
og
hvorfor er det her nødvendigt,
at kunne dokumentere hen ad vejen også,
32:21
det er også en meget væsentlig ting,
som vi også eventuelt lige skal vende næste gang,
det er jo ligesom meget det her,
med at have den løbende dokumentation,
for
vi har styr på det,
for du selv siger,
når de ser den her rapport første gang,
så får de ro i maven og siger,
okay, nu har jeg fundet noget,
som egentlig kan belyse,
hvad der er problemet,
men
32:36
det er jo fedt,
at kunne blive ved med,
at have den der ro i maven,
helt siden.
Enig, enig.
Men vi håber,
at I har nyt det,
håber I har fået,
den viden,
I havde forventet at få her,
ellers så hører vi det meget,
meget gerne,
og I er også mere end velkommen,
32:52
til at connecte med,
Henrik og jeg,
vi er ikke de sværeste at finde,
på LinkedIn,
AvePoint,
GreyIT,
Henrik og Henning,
find os,
connect med os,
skriv til os,
vi vil meget gerne have feedback,
på webinaret her,
sådan at vi kan endnu,
33:13
blive bedre,
og det hele,
så,
og Henrik,
du har også lige delt,
din mail,
i chatten,
jo,
yes,
lige netop,
så gør ind i det,
og jeg så håber vi ser rigtig mange,
til at i næste uge,
33:26
på tirsdag,
lidt andet tidspunkt,
men,
og igen,
kan jeg ikke deltage,
fint,
men lader nu bare til,
der kommer helt automatisk,
om man har været med live eller ej,
kommer der helt automatisk,
en optagelse,
som man kan gense,
måske vise det en kollega,
33:42
eller hvad ved jeg,
tusind tak,
tusind tak for i dag,
tusind tak til dig Henrik,
du slipper ikke,
du kommer på tirsdag igen,
det kan jeg,
det er jo godt,
og så,
ha det godt,
pas på jer selv derude,
lige tals ved,
hej,
33:55
hej,